Kredyt hipoteczny a koszty firmy

13 listopada
12:44 2014

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w Polsce nie jest niestety tanie. Na szczęście istnieje kilka sposób, które pozwalają pozyskać niezbędne fundusze. Jednym z nich jest… kredyt hipoteczny.

Przedsiębiorcy poszukują różnych rozwiązań, które z finansowego punktu widzenia pozwalałyby im zaoszczędzić nieco środków. W tym celu chętnie korzystają z leasingu, który oferuje wymierne korzyści podatkowe. Prowadząc własny biznes, staramy się wykorzystywać wszelkie możliwości na wliczenie przedmiotów do ewidencji środków trwałych firmy, aby następnie obniżyć podstawę opodatkowania. Najpopularniejszych przykładem są samochody, które nawet jeśli nie są nabywane w formie leasingu lub kredytu, to o ile stanowią część firmy, pozwalają na odliczenie od przychodu opłat za paliwo, naprawy czy przeglądy.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że podobne działania można podjąć także w przypadku mieszkań. Oczywiście sprawa jest znacznie ułatwiona, gdy mieszkanie stanowi naszą własność i tylko włączamy je do ewidencji firmy, ale istnieją też podstawy prawne pozwalające w podobny sposób wykorzystać mieszkanie zakupione za kredyt hipoteczny.

Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, będzie oczywiście włączenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych. Od tego momentu kosztem uzyskania przychodu będzie opłacanie rachunków za prąd, wodę, telefon czy Internet. Dodatkowo, jeśli mieszkanie zostało zakupione na kredyt, a my ciągle spłacamy raty, mamy też możliwość odliczenia odsetek od kosztu uzyskania przychodu. Wszystko to razem wzięte może w znaczny sposób wpłynąć na obniżenie podstawy opodatkowania, a co za tym idzie, na obniżenie kosztów prowadzenia firmy.

Warto też pamiętać, że odsetki od kredytu hipotecznego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu także wtedy, gdy kredyt został zaciągnięty przed rozpoczęciem działalności. Różnica w tym przypadku polega na tym, że fakt ten będzie miał znaczenie dopiero w momencie, kiedy firm zacznie formalnie istnieć. Zaległe odsetki (już opłacone raty) nie będą więc miały żadnego znaczenia.

Jako ciekawostkę warto dodać, że nawet kredyt gotówkowy, który spożytkujemy na potrzeby firmy (np. opłacenia lokalu) pozwoli nam włączyć odsetki w koszty firmy i zmniejszyć opodatkowanie. Z takich możliwości z całą pewnością warto korzystać.